Το σαμποτάζ στο Δημοκρατικό Στρατό

Με αφορμή την επέτειο της 25 Μάρτη, μεταφέρουμε στο διαδίκτυο επίκαιρο άρθρο από το περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός», μηνιάτικο στρατιωτικο-πολιτικό όργανο του Γενικού Αρχηγείου του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ). Το κείμενο δημοσιεύτηκε (στο φύλλο με αρ. 3, τον Μάρτη του 1948 και υπογραφόταν με τα αρχικά «Α. Η.».
“Στις 25 του Μάρτη συμπληρώνονται 127 χρόνια από τη μέρα που ο λαός της Ελλάδας με το όπλο στο χέρι άρχισε την πρώτη μεγάλη εθνικο-απελευθερωτική και δημοκρατική του επανάσταση ενάντια στους τούρκους καταχτητές και τους τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Στον εθνικό και δημοκρατικό τους αγώνα οι λαϊκές μάζες της αγροτιάς φλογίζονται από τα ιδανικά που ο Ρήγας κήρυχνε στους σκλάβους λαούς της Βαλκανικής. Εθνική απελευθέρωση, η γη στους αγρότες, δημοκρατία με κυρίαρχο το λαό, αυτά ήταν τα συνθήματα του μεγάλου ξεσηκωμού του 21.
Μέσα από τον ένοπλο αγώνα διαμορφώθηκε ένας λαϊκός επαναστατικός στρατός σαν συνέχεια της κλεφτουριάς. Σ’ όλη την προεπαναστατική περίοδο πολύς κόσμος παίρνει το δρόμο του βουνού για να ζήσει «μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή».
Ο Ζαχαριάς, ένας από τους πιο ονομαστούς κλέφτες του Μωρηά, είναι ο «δάσκαλος» του Κολοκοτρώνη, Νικηταρά και άλλων, που παίζουν αποφασιστικό ρόλο σαν στρατιωτικοί ηγέτες στην επανάσταση.
Οι ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς, τα λαϊκά της τραγούδια, η πίστη των κλεφτών στη συνεργασία των σκλαβωμένων λαών της Βαλκανικής γίνονται τραγούδια και πίστη του επαναστατημένου λαού.
Μ’ αυτά τα ιδανικά του αγώνα και τις ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς γεννήθηκε ο λαϊκός στρατός του 21.


Με αφορμή την επέτειο της 25 Μάρτη, μεταφέρουμε στο διαδίκτυο επίκαιρο άρθρο από το περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός», μηνιάτικο στρατιωτικο-πολιτικό όργανο του Γενικού Αρχηγείου του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ). Το κείμενο δημοσιεύτηκε (στο φύλλο με αρ. 3, τον Μάρτη του 1948 και υπογραφόταν με τα αρχικά «Α. Η.».
“Στις 25 του Μάρτη συμπληρώνονται 127 χρόνια από τη μέρα που ο λαός της Ελλάδας με το όπλο στο χέρι άρχισε την πρώτη μεγάλη εθνικο-απελευθερωτική και δημοκρατική του επανάσταση ενάντια στους τούρκους καταχτητές και τους τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Στον εθνικό και δημοκρατικό τους αγώνα οι λαϊκές μάζες της αγροτιάς φλογίζονται από τα ιδανικά που ο Ρήγας κήρυχνε στους σκλάβους λαούς της Βαλκανικής. Εθνική απελευθέρωση, η γη στους αγρότες, δημοκρατία με κυρίαρχο το λαό, αυτά ήταν τα συνθήματα του μεγάλου ξεσηκωμού του 21.
Μέσα από τον ένοπλο αγώνα διαμορφώθηκε ένας λαϊκός επαναστατικός στρατός σαν συνέχεια της κλεφτουριάς. Σ’ όλη την προεπαναστατική περίοδο πολύς κόσμος παίρνει το δρόμο του βουνού για να ζήσει «μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή».
Ο Ζαχαριάς, ένας από τους πιο ονομαστούς κλέφτες του Μωρηά, είναι ο «δάσκαλος» του Κολοκοτρώνη, Νικηταρά και άλλων, που παίζουν αποφασιστικό ρόλο σαν στρατιωτικοί ηγέτες στην επανάσταση.
Οι ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς, τα λαϊκά της τραγούδια, η πίστη των κλεφτών στη συνεργασία των σκλαβωμένων λαών της Βαλκανικής γίνονται τραγούδια και πίστη του επαναστατημένου λαού.
Μ’ αυτά τα ιδανικά του αγώνα και τις ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς γεννήθηκε ο λαϊκός στρατός του 21.
***
Ο στρατός του 21 ήτανε λαϊκός επαναστατικός στρατός, βασικά αγροτικός στρατός. Οι πιο μεγάλοι στρατιωτικοί ηγέτες του 21 ήταν παιδιά της αγροτιάς και οι 26.000 στρατιώτες ήταν αγρότες. Ο Κολοκοτρώνης, ο Νικηταράς, ο Καραϊσκάκης, ο Διάκος κι ο Μπότσαρης ήσαν φτωχόπαιδα από την αγροτιά. Αν βγάλει κανείς τον Υψηλάντη, τον Μαυροκορδάτο και λίγους άλλους, η πλειοψηφία των στρατιωτών ηγετών του 21 ήταν από την αγροτική φτωχολογιά.
Τα στελέχη του λαϊκού στρατού είχανε στενούς δεσμούς με το λαό και έπαιζαν αποφασιστικό ρόλο στην ενότητα λαού και στρατού.
Όταν ο Κολοκοτρώνης ήθελε να δώσει τη μάχη της Τρίπολης και ανέμιζε τις επαναστατικές σημαίες, κινήθηκε ολόκληρη η αγροτιά. Με ρόπαλα, δρεπάνια, μαχαίρια, σίδερα κάθε λογής, τρέχουν οι λαϊκές μάζες να πυκνώσουν τις γραμμές του λαϊκού επαναστατικού στρατού.
Όταν το 1826 κινδύνεψε η Στερεά Ελλάδα από τον Κιουταχή μέσα σε λίγο καιρό ο Καραϊσκάκης μάζεψε γύρω του 3500 μαχητές.
Την τροφή του λαϊκού στρατού, τον εφοδιασμό του, τη στέγη του, όλα αυτά του τα προσφέρει ο λαός. Τον οπλισμό του τον παίρνει από τις πλάτες των τούρκων καταχτητών με τα λάφυρα που κυριεύει από τις μάχες που δίνει μ’ αυτούς.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21, θρεμμένος με τα εθνικο-δημοκρατικά ιδανικά, δεμένος με τον λαό, εφαρμόζει στις μάχες την ταχτική του αντάρτικου-παρτιζάνικου πολέμου, συνδυάζοντάς την σε ορισμένες περιπτώσεις (Βαλτέτσι, Μεσολόγγι) με την ταχτική του ταχτικού πολέμου. Η ταχτική του λαϊκού στρατού του 21 εφαρμόστηκε καλύτερα από τον πιο άξιο στρατιωτικό ηγέτη της επανάστασης, το Γέρο του Μωρηά, τον Κολοκοτρώνη.
Ο αξέχαστος  λαϊκός ηγέτης Γιάννης Ζέβγος γράφει στην ιστορία του: «Ο Κολοκοτρώνης στηρίζεται στην αγροτιά, πιστεύει στις δυνάμεις της και από την επαναστατική της πάλη περιμένει τη λευτεριά της Ελλάδας. Ξέρει να χρησιμοποιεί υπέροχα τις υπάρχουσες στρατηγικές δυνατότητες. Άμα δε μπορεί να χτυπηθεί κατά μέτωπο με τον εχθρό τον χτυπάει στα πλάγια, πιάνει τα περάσματα στα βουνά, του κόβει τις συγκοινωνίες και τον τσακίζει κομματιαστά όπως θέλει αυτός ή τον γονατίζει από την πείνα».
Έτσι έγινε με το στρατηγικό χτύπημα που κατάφερε στο Βαλτέτσι-Τρίπολη, που είχε σαν αποτέλεσμα να στεριώσει, εξασφαλίσει και επεκτείνει την επανάσταση στο Μωρηά.
Ο Κολοκοτρώνης σ’ άλλες περιπτώσεις εφαρμόζει την ταχτική του κλεφτοπολέμου και δε διστάζει να βάλει σ’ ενέργεια την επαναστατική τρομοκρατία. Και όταν είναι ο πιο αδύνατος ξέρει να επιτίθεται σε μονωμένα σημεία και να κρατεί ψηλά το ηθικό των οπαδών του.
Η μάχη στα Δερβενάκια (βλέπε χάρτη) είναι μια υπέροχη εφαρμογή της ταχτικής του αντάρτικου πολέμου με όλα τα στοιχεία του αιφνιδιασμού, της αντάρτικης πονηριάς και της παλλαϊκής συμμετοχής.
Με αφορμή την επέτειο της 25 Μάρτη, μεταφέρουμε στο διαδίκτυο επίκαιρο άρθρο από το περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός», μηνιάτικο στρατιωτικο-πολιτικό όργανο του Γενικού Αρχηγείου του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ). Το κείμενο δημοσιεύτηκε (στο φύλλο με αρ. 3, τον Μάρτη του 1948 και υπογραφόταν με τα αρχικά «Α. Η.».
“Στις 25 του Μάρτη συμπληρώνονται 127 χρόνια από τη μέρα που ο λαός της Ελλάδας με το όπλο στο χέρι άρχισε την πρώτη μεγάλη εθνικο-απελευθερωτική και δημοκρατική του επανάσταση ενάντια στους τούρκους καταχτητές και τους τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Στον εθνικό και δημοκρατικό τους αγώνα οι λαϊκές μάζες της αγροτιάς φλογίζονται από τα ιδανικά που ο Ρήγας κήρυχνε στους σκλάβους λαούς της Βαλκανικής. Εθνική απελευθέρωση, η γη στους αγρότες, δημοκρατία με κυρίαρχο το λαό, αυτά ήταν τα συνθήματα του μεγάλου ξεσηκωμού του 21.
Μέσα από τον ένοπλο αγώνα διαμορφώθηκε ένας λαϊκός επαναστατικός στρατός σαν συνέχεια της κλεφτουριάς. Σ’ όλη την προεπαναστατική περίοδο πολύς κόσμος παίρνει το δρόμο του βουνού για να ζήσει «μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή».
Ο Ζαχαριάς, ένας από τους πιο ονομαστούς κλέφτες του Μωρηά, είναι ο «δάσκαλος» του Κολοκοτρώνη, Νικηταρά και άλλων, που παίζουν αποφασιστικό ρόλο σαν στρατιωτικοί ηγέτες στην επανάσταση.
Οι ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς, τα λαϊκά της τραγούδια, η πίστη των κλεφτών στη συνεργασία των σκλαβωμένων λαών της Βαλκανικής γίνονται τραγούδια και πίστη του επαναστατημένου λαού.
Μ’ αυτά τα ιδανικά του αγώνα και τις ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς γεννήθηκε ο λαϊκός στρατός του 21.
***
Ο στρατός του 21 ήτανε λαϊκός επαναστατικός στρατός, βασικά αγροτικός στρατός. Οι πιο μεγάλοι στρατιωτικοί ηγέτες του 21 ήταν παιδιά της αγροτιάς και οι 26.000 στρατιώτες ήταν αγρότες. Ο Κολοκοτρώνης, ο Νικηταράς, ο Καραϊσκάκης, ο Διάκος κι ο Μπότσαρης ήσαν φτωχόπαιδα από την αγροτιά. Αν βγάλει κανείς τον Υψηλάντη, τον Μαυροκορδάτο και λίγους άλλους, η πλειοψηφία των στρατιωτών ηγετών του 21 ήταν από την αγροτική φτωχολογιά.
Τα στελέχη του λαϊκού στρατού είχανε στενούς δεσμούς με το λαό και έπαιζαν αποφασιστικό ρόλο στην ενότητα λαού και στρατού.
Όταν ο Κολοκοτρώνης ήθελε να δώσει τη μάχη της Τρίπολης και ανέμιζε τις επαναστατικές σημαίες, κινήθηκε ολόκληρη η αγροτιά. Με ρόπαλα, δρεπάνια, μαχαίρια, σίδερα κάθε λογής, τρέχουν οι λαϊκές μάζες να πυκνώσουν τις γραμμές του λαϊκού επαναστατικού στρατού.
Όταν το 1826 κινδύνεψε η Στερεά Ελλάδα από τον Κιουταχή μέσα σε λίγο καιρό ο Καραϊσκάκης μάζεψε γύρω του 3500 μαχητές.
Την τροφή του λαϊκού στρατού, τον εφοδιασμό του, τη στέγη του, όλα αυτά του τα προσφέρει ο λαός. Τον οπλισμό του τον παίρνει από τις πλάτες των τούρκων καταχτητών με τα λάφυρα που κυριεύει από τις μάχες που δίνει μ’ αυτούς.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21, θρεμμένος με τα εθνικο-δημοκρατικά ιδανικά, δεμένος με τον λαό, εφαρμόζει στις μάχες την ταχτική του αντάρτικου-παρτιζάνικου πολέμου, συνδυάζοντάς την σε ορισμένες περιπτώσεις (Βαλτέτσι, Μεσολόγγι) με την ταχτική του ταχτικού πολέμου. Η ταχτική του λαϊκού στρατού του 21 εφαρμόστηκε καλύτερα από τον πιο άξιο στρατιωτικό ηγέτη της επανάστασης, το Γέρο του Μωρηά, τον Κολοκοτρώνη.
Ο αξέχαστος  λαϊκός ηγέτης Γιάννης Ζέβγος γράφει στην ιστορία του: «Ο Κολοκοτρώνης στηρίζεται στην αγροτιά, πιστεύει στις δυνάμεις της και από την επαναστατική της πάλη περιμένει τη λευτεριά της Ελλάδας. Ξέρει να χρησιμοποιεί υπέροχα τις υπάρχουσες στρατηγικές δυνατότητες. Άμα δε μπορεί να χτυπηθεί κατά μέτωπο με τον εχθρό τον χτυπάει στα πλάγια, πιάνει τα περάσματα στα βουνά, του κόβει τις συγκοινωνίες και τον τσακίζει κομματιαστά όπως θέλει αυτός ή τον γονατίζει από την πείνα».
Έτσι έγινε με το στρατηγικό χτύπημα που κατάφερε στο Βαλτέτσι-Τρίπολη, που είχε σαν αποτέλεσμα να στεριώσει, εξασφαλίσει και επεκτείνει την επανάσταση στο Μωρηά.
Ο Κολοκοτρώνης σ’ άλλες περιπτώσεις εφαρμόζει την ταχτική του κλεφτοπολέμου και δε διστάζει να βάλει σ’ ενέργεια την επαναστατική τρομοκρατία. Και όταν είναι ο πιο αδύνατος ξέρει να επιτίθεται σε μονωμένα σημεία και να κρατεί ψηλά το ηθικό των οπαδών του.
Η μάχη στα Δερβενάκια (βλέπε χάρτη) είναι μια υπέροχη εφαρμογή της ταχτικής του αντάρτικου πολέμου με όλα τα στοιχεία του αιφνιδιασμού, της αντάρτικης πονηριάς κΑποτέλεσμα εικόνας για αντωνης βρατσανοσ
του Αντώνη Βρατσάνου, αντισυνταγματάρχη του μηχανικού


«Οι συγκοινωνίες για το στρατό είναι ό,τι οι αρτηρίες και οι φλέβες στον ανθρώπινο οργανισμό».

Ι. Όπως είναι γνωστό, η μηχανοποίηση του πολέμου, δημιούργησε σοβαρές ανάγκες και προβλήματα ανεφοδιασμού, που απ’ την επίλυσή τους εξαρτάται η έκβαση των επιχειρήσεων και η ίδια η συντήρηση των στρατευμάτων.
Το γεγονός αυτό, μας επιτρέπει να εκτιμήσουμε την αξία του σαμποτάζ, που στον τελευταίο πόλεμο έπαιξε σημαντικό ρόλο, ιδιαίτερα στον αγώνα των σκλαβωμένων χωρών και των παρτιζάνων στη Σοβ.Ένωση. Στη στρατιωτική γλώσσα το σαμποτάζ σημαίνει την αιφνιδιαστική ενέργεια, που γίνεται στα μετόπισθεν του εχθρού με σκοπό να επιφέρει απώλειες σε προσωπικό και υλικό, στο σύστημα εφοδιασμού και συντήρησης, στα μέσα παραγωγής και συγκοινωνίας και στο ηθικό του.
Γενικότερα, η ανάπτυξη της σαμποταριστικής δράσης αποβλέπει στην ανατροπή των προθέσεων του εχθρού και με τη συνεχή τριβή και καταπόνησή του στη ματαίωση της πολεμικής του προσπάθειας. Έχει μεγάλη σημασία για κάθε μορφή πολέμου (ιδιαίτερα στον ανταρτοπόλεμο) κι επιβάλλεται για τους παρακάτω λόγους.
α) Υποχρεώνει τον αντίπαλο να διασκορπίζει τις δυνάμεις του για τη φρούρηση των συγκοινωνιών και την προστασία των μεταφορικών του μέσων.
β) Επιβραδύνει ή απαγορεύει για ορισμένο χρόνο τη συγκέντρωση δυνάμεων και μέσων του εχθρού.
γ) Με ελάχιστες και πολλές φορές δίχως απώλειες, προκαλεί μεγάλη φθορά στο έμψυχο υλικό του αντιπάλου (καθημερινή αιμορραγία απ’ το ναρκοπόλεμο).
δ) Αχρηστεύει τα μηχανοκίνητα και μεταφορικά του μέσα.
ε) Εξασφαλίζει με λιγότερες θυσίες το ξήλωμα του αμυντικού του συστήματος.
στ) Δημιουργεί αίσθημα έλλειψης ασφάλειας για τον αντίπαλο, φέρνει σύγχυση και πανικό στα μετόπισθεν και σπάζει το ηθικό του.
Στην περίοδο του τελευταίου παγκοσμίου πολέμου, λαμπρή σαμποταριστική δράση ανάπτυξαν τα κινήματα αντίστασης στις κατεχόμενες χώρες της Ευρώπης και της Σοβ. Ένωσης, γεγονός που ανάγκασε τους χιτλερικούς να απασχολούν ολόκληρες μεραρχίες στο απέραντο συγκοινωνιακό τους δίχτυ.
Η χώρα μας στην περίοδο της πρώτης κατοχής αντιπροσωπεύτηκε επάξια στο είδος αυτού του πολέμου και οι θρυλικοί σαμποτέρ του ΕΛΑΣ ξαναζωντάνεψαν και στερέωσαν τις σαμποταριστικές παραδόσεις της επανάστασης του ’21. Χαρακτηριστικά παραδείγματα της δράσης τους είναι η καταστροφή της γέφυρας Γοργοποτάμου, η ανατίναξη της ταχείας γερμανικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, το γενικό σαμποτάζ που βοήθησε τις αποβατικές επιχειρήσεις στη Σικελία κλπ.

ΙΙ. Στο σημερινό αγώνα που διεξάγει ο Δημοκρατικός μας στρατός οι καταστροφές και ο ναρκοπόλεμος έχουν ξεχωριστή σημασία, γιατί:
α) Ο εχθρός απ’ τη φύση του πολέμου είναι αναγκασμένος να κινείται παντού, σε αντίθεση με τους χιτλερικούς που ενδιαφέρονταν μονάχα για τις βασικές αρτηρίες εφοδιασμού τους. Κατά συνέπεια οι δυνατότητες προσβολής των συγκοινωνιών του είναι πιο ευνοϊκές, γιατί η φρούρησή τους- εχτός από τα σοβαρά τεχνικά έργα- είναι αδύνατη.
β) Η εξάρθρωση τού συγκοινωνιακού διχτύου του αφαιρεί την δυνατότητα συγκέντρωσης δυνάμεων και μέσων στους χώρους, που χρησιμοποιεί σαν βάσεις εξόρμησης για εκκαθαριστικές επιχειρήσεις, καθώς και τη γρήγορη μετακίνηση δυνάμεων στα αποφασιστικά σημεία των μαχών.
γ) Οι καταστροφές τεχνικών έργων και μέσων συγκοινωνίας είναι επιπλέον και μια σοβαρή μορφή οικονομικού πολέμου, γιατί η ανακατασκευή τους είναι πολυδάπανη και χρειάζεται ειδικευμένο προσωπικό, υλικά και τεχνικά μέσα.
Έτσι, ο ρόλος και η σημασία του σαμποτάζ στην ιδιομορφία του σημερινού πολέμου επιβάλλει ν’ αφομοιώσουμε καλύτερα τη μορφή αυτή δράσης και να μπούμε στο νόημα της σαμποταριστικής τέχνης και ταχτικής, εξετάζοντας περισσότερο τα κενά και τις αδυναμίες, που παρουσίασε μέχρι σήμερα.

ΙΙΙ. ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΣΑΜΠΟΤΑΖ.

Η δράση που ανάπτυξε μέχρι τώρα ο Δημοκρατικός μας στρατός αν και είναι αξιόλογη, χαρακτηρίζεται από μια σειρά αδυναμίες, που σε γενικές γραμμές συνοψίζονται:
1)Στην ανεπάρκεια τεχνικής κατάρτισης και έλλειψης πείρας σημαντικού αριθμού στελεχών, που είχε σαν συνέπεια σε ορισμένες περιοχές την άσκοπη σπατάλη εκρηχτικού υλικού.
2) Στην έλλειψη οργανωτεχνικής προπαρασκευής (καταφύγια, αποθήκες εκρηχτικών υλών και τροφίμων, συνδέσεις κλπ) που στάθηκε σοβαρό εμπόδιο στην ανάπτυξη και ένταση της σαμποταριστικής δράσης κατά τη διάρκεια των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων.
3) Στην υποτίμηση του σαμποταριστικού παράγοντα, που εκδηλώθηκε ιδιαίτερα σε ορισμένα περιφερειακά Αρχηγεία, α) με την πρόχειρη και αψυχολόγητη επιλογή του υλικού στη συγκρότηση των τμημάτων αν και διέθεταν ειδικευμένους σαμποτέρ, που τους χρησιμοποιούσαν στο πεζικό, επιμελητείες, γραφεία πληροφοριών κλπ, β) με την ανάθεση στα τμήματα σαμποτέρ αποστολών, που δε συμβιβάζονται με την ιδιότητα και τη φύση του όπλου τους (φυλάκια, αποστολές συνοδείας, βοηθητικές υπηρεσίες κλπ). Χαρακτηριστικό είναι ένα γράμμα σαμποταριστή, που αναφέρεται στην πιο πάνω περίπτωση: «..Εμείς που με τη δράση μας μπορούμε να χτυπήσουμε κατακέφαλα τον εχθρό, είμαστε τώρα σκοπιές στο Αρχηγείο και φκιάνουμε κρεβάτια..».
Είναι φυσικό η τέτοια μεταχείριση ειδικευμένων τμημάτων να εκφυλίζει την αγωνιστική τους διάθεση και ν’ αποξενώνει τους μαχητές απ’ την αποστολή τους. Γενικά, έχει διαπιστωθεί πως δεν δόθηκε η απαιτούμενη προσοχή ούτε η ανάλογη βοήθεια και το σπουδαιότερο δεν εκδηλώθηκε το ενδιαφέρον των διοικήσεων να παρακολουθήσουν από κοντά τη ζωή και τη δράση των σαμποτέρ μας.

ΙV.H ΤΑΧΤΙΚΗ ΜΑΣ ΣΤΟ ΣΑΜΠΟΤΑΖ

Ο βασικός παράγοντας που εξασφαλίζει την επιτυχία στο σαμποτάζ, είναι η ταχτική δηλ. οι μέθοδες δράσης που εφαρμόζουν τα τμήματα στην πραγματοποίηση των αποστολών.
Η σαμποταριστική δράση στην εμβρυώδικη μορφή της ανάπτυξής της, χαρακτηρίζεται απ’ τις σποραδικές και άτεχνες ναρκοθετήσεις, δίχως καθορισμένο σκοπό και σχέδιο, καταστροφές γεφυρών, απλές ανατινάξεις σιδηροτροχιών και, το σπουδαιότερο, απ’ την αδυναμία των διοικήσεων πεζικού και των στελεχών σαμποτέρ να συντονίζουν τις ενέργειες και να συλλάβουν το νόημα και τη σημασία της δουλειάς.
Αξίζει να σημειωθεί, πως μέσα στην πορεία της δράσης καταβλήθηκαν φιλότιμες προσπάθειες και η ταχτική μας βελτιώθηκε ως ένα βαθμό. Σοβαρή επιβεβαίωση αυτών των προσπαθειών είναι:
–                     Οι καταστροφές στο σιδηροδρομικό και οδικό δίχτυ της Δυτ. Θεσσαλίας το Φλεβάρη του 1947 στις παραμονές της «εαρινής εκστρατείας», με τρίμηνη διακοπή της συγκοινωνίας (γέφυρες Ενιππέα, Πάμισου, Καλέντζη κλπ).
–                     Οι ανατινάξεις των ηλεχτρικών εργοστασίων Βέροιας, Λιτόχωρου και τελευταία των Σερρών.
–                     Ο ναρκοπόλεμος αντιπερισπασμού κατά τη διάρκεια των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων στα Άγραφα.
–                     Οι συχνές ανατινάξεις αμαξοστοιχιών στην περιοχή Ανατ. Μακεδονίας- Θράκης σε αντίθεση με την προηγούμενη ταχτική, που περιορίζονταν στις απλές καταστροφές σιδηροδρομικής γραμμής.
–                     Οι καταστροφές ατμομηχανών και τροχαίου υλικού στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λάρισας, Κιλκίς κλπ.
–                     Οι προσβολές φάλαγγας αυτοκινήτων στο δρόμο Καλαμπάκας- Γρεβενών και διλοχίας πεζικού στην περιοχή Πάικου- Βερμίου με απευθείας πυροδότηση υπονομευμένων κατά μήκος δρόμων.
–                     Η τελευταία επίδοση στις καταστροφές και ναρκοπόλεμο όλων των Αρχηγείων Μακεδονίας, Θράκης και Ηπείρου.
Οι παραπάνω επιτυχίες έχουν τη σημασία τους, δεν αντιπροσωπεύουν όμως παρά ελάχιστο ποσοστό απ’ όσα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν, αν παρουσιάζαμε λιγότερα κενά στην τεχνική μας κατάρτιση και εφαρμόζαμε καλύτερη ταχτική. Προς την κατεύθυνση αυτή χρειάζεται ακούραστη κι επίμονη προσπάθεια με βάση τις παρακάτω αρχές και μέθοδες δράσης.
1)      Στις καταστροφές να έχουμε υπόψη ότι η αξία τους χαρακτηρίζεται
α) Απ’ τη σοβαρότητα επιβράδυνσης στη συγκοινωνία του εχθρού,
β) Απ’ το συντονισμό και την προσαρμογή τους στις γενικότερες επιδιώξεις των μεγάλων μονάδων,
γ) Απ’ την έκταση και το βάθος τους στο εσωτερικό της εχθρικής τοποθεσίας,
δ) Απ’ την προσπάθεια παρενόχλησης στην ανακατασκευή τους (επιτήρηση).
Η εκτέλεσή τους προϋποθέτει:
α) Σοβαρή μελέτη, προπαρασκευή και οργάνωση.
β) Βαθμό καταστροφής ανάλογο με τον επιδιωκόμενο σκοπό.
γ) Σωστή κατανομή προσωπικού, μέσων και υλικού, που να εξασφαλίζει τη σειρά σπουδαιότητας στις καταστροφές.
Παράδειγμα κακής κατανομής υλικού έχουμε στην τελευταία επιχείρηση της Κόνιτσας, που κατά τη διάρκειά της δεν εμπυρευματίστηκε η γέφυρα Βοϊδομάτη αν και μπορούσε να εξοικονομηθεί υλικό από δευτερεύουσες ανατινάξεις και ναρκοθετήσεις, που έγιναν σε άλλα σημεία.
2) Στο ναρκοπόλεμο, ο εχθρός πρέπει να βρίσκει αντιμέτωπους τους σαμποταριστές μας, σε κάθε του βήμα. Αυτού βρίσκεται η βάση της ταχτικής μας και το χαρακτηριστικό της γνώρισμα, που πραχτικά θα πρέπει να εκφράζεται:
α) Με τις τολμηρές, έντεχνες και στα πιο απίθανα σημεία για τον εχθρό ναρκοθετήσεις, παγιδεύσεις και παραπλανητικά ναρκοπέδια.
β) Με τις κατά μήκος υπονομεύσεις δρόμων και σιδηροδρομικών γραμμών για καταστροφή και διάλυση εχθρικών φαλάγγων και αμαξοστοιχιών.
γ) Με υπονομεύσεις και τοποθέτηση ναρκοπαγίδων στα μονοπάτια, ενάντια στο εχθρικό πεζικό. Οι πυροδοτήσεις αυτές (όπως και οι προηγούμενες) θα πρέπει κατά προτίμηση να είναι ενεργητικές(ηλεχτρικά μέσα, παγίδες έλξης κλπ).
δ) Με τις επιβραδυντικές διατάξεις καταστροφών σε χαρακτηριστικά υψώματα (εναλλασσόμενες φάσεις αγώνα), στους χώρους ανατινάξεων και συγκεντρώσεων του εχθρού.
3) Οι σαμποτέρ κι ελεύθεροι σκοπευτές μας. Κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και ιδιαίτερα κατά την περίοδο εκκαθαριστικών επιχειρήσεων:
– Προσβάλλουν αποφασιστικά με σοβαρές καταστροφές και συστηματικό ναρκοπόλεμο τους κύριους δρόμους ανεφοδιασμού του εχθρού.
– Ενεργούν για αντιπερισπασμό στους σπουδαιότερους στόχους μέσα στ’ αστικά κέντρα (Σταθμούς διοικήσεων, στρατώνες, αεροδρόμια, γραφεία αντιδραστικών οργανώσεων και συγκεντρώσεις, ηλεκτρικά και πολεμικά εργοστάσια, εγκαταστάσεις πετρελαίου, καυσίμων, σιδηροδρομικούς σταθμούς, αποθήκες πυρομαχικών, λιμάνια, τηλεφωνικά κέντρα και σταθμούς ασυρμάτου).
-Εξοντώνουν προσωπικότητες της αντίδρασης, μεμονωμένους αξιωματικούς, συνδέσμους, μοτοσυκλετιστές, προσέχοντας τα έγγραφα που θα πέσουν στα χέρια τους να προωθούνται με τον πιο γρήγορο και σίγουρο τρόπο στη διοίκηση της μονάδας τους.
– Αναπτύσσουν ενεδρευτική δράση στα μετόπισθεν, ναρκοθετούν και παγιδεύουν τα μονοπάτια, τα σημεία ύδρευσης του εχθρού, χαρακτηριστικά υψώματα και παρατηρητήρια απ’ όπου συμπτύσσεται τη νύχτα κλπ.
Οι παραπάνω μαχητές μας θα πρέπει να διακρίνονται:
–                     Για την άρτια τεχνική τους κατάρτιση (χρήση ωρολογιακών μηχανισμών, παγίδων κλπ).
–                     Την εφευρετική ικανότητα κι επινόηση.
–                     Το τολμηρό επιθετικό τους πνεύμα.
–                     Την καταπληχτική γρηγοράδα στην εκτέλεση.
–                     Την πρωτοβουλιακή αντιμετώπιση της κατάστασης σε δύσκολες στιγμές.
–                     Την αδιάλλακτη επιμονή στην εκπλήρωση της αποστολής τους.
Οι μαχητές μας αυτοί θα πρέπει να γίνουν καθημερινός βραχνάς κι εφιάλτης για τον εχθρό.

V. ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ

Βασική διαπίστωση, που στηρίζεται στην αντικειμενική εξέταση της κατάστασης, είναι πως στον τομέα του σαμποτάζ υπάρχουν απεριόριστες δυνατότητες, που επιτρέπουν τις πιο αισιόδοξες προοπτικές για ανάπτυξη σοβαρής δράσης.
Οι μαχητές μας έχουν τώρα βελτιώσει κατά πολύ την τεχνική τους κατάρτιση, συγκεντρώνουν απ’ την δράση τους πολύτιμη πείρα και, το σπουδαιότερο, διαθέτουμε σ’όλα τα Αρχηγεία και μονάδες άρτια εκπαιδευμένα στελέχη.
Με την τελευταία διάρθρωση του Δ.Σ., την πλαισίωση όλων των μονάδων από τμήματα σαμποτέρ και τη συγκρότηση του σώματος ελεύθερων σκοπευτών, ξανοίγονται καινούργιοι ορίζοντες για πιο αποφασιστικούς αγώνες.
Ο μοναρχοφασισμός, μπροστά στο αδιέξοδο, ζαλισμένος απ’ τα απανωτά χτυπήματα του Δημ. Στρατού, προετοιμάζεται για άλλη μια φορά να εκστρατεύσει ενάντιά μας κι όπως είναι φυσικό, θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να κρατήσει τις βασικές συγκοινωνιακές του αρτηρίες. Έτσι, στους ηρωικούς μας σαμποταριστές πέφτουν πιο βαριά και υπεύθυνα καθήκοντα. Θα πρέπει, αρχίζοντας από τώρα, ακούραστα και συστηματικά, με αλύγιστη επιμονή και υπερένταση των προσπαθειών τους,
– Να εξαρθρώσουν όσο το δυνατό πιο μόνιμα, με σοβαρές καταστροφές τις συγκοινωνίες του εχθρού.
– Να καταφέρουν τολμηρά και αποφασιστικά χτυπήματα στις φάλαγγες αυτοκινήτων και αμαξοστοιχίες.
– Ν’ αχρηστέψουν το σιδηροδρομικό του δίχτυ, όπου λειτουργεί.
– Να μεταφέρουν τη δράση τους στις φωλιές του μοναρχοφασισμού, μέσα στ’ αστικά κέντρα.
Ο σαμποταριστικός αγώνας, χαρακτηριστικό γνώρισμα κι αναπόσπαστο κομμάτι της ταχτικής του Δημοκρατικού μας στρατού, είναι προορισμένος απ’ τη φύση του να παίξει σημαντικό ρόλο στον πόλεμο που διεξάγουμε. Η καλύτερη οργάνωση, η συστηματοποίηση και το άπλωμα του σ’ ολάκερη τη χώρα, θα στοιχίσει ακριβά στους φασίστες και θα μας φέρει πιο κοντά και με λιγότερες θυσίες στη νίκη.


Περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός»
Μηνιάτικο Στρατιωτικό-Πολιτικό Όργανο του Γενικού Αρχηγείου του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας
Τεύχος 2, Φλεβάρης 1948

Με αφορμή την επέτειο της 25 Μάρτη, μεταφέρουμε στο διαδίκτυο επίκαιρο άρθρο από το περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός», μηνιάτικο στρατιωτικο-πολιτικό όργανο του Γενικού Αρχηγείου του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ). Το κείμενο δημοσιεύτηκε (στο φύλλο με αρ. 3, τον Μάρτη του 1948 και υπογραφόταν με τα αρχικά «Α. Η.».
“Στις 25 του Μάρτη συμπληρώνονται 127 χρόνια από τη μέρα που ο λαός της Ελλάδας με το όπλο στο χέρι άρχισε την πρώτη μεγάλη εθνικο-απελευθερωτική και δημοκρατική του επανάσταση ενάντια στους τούρκους καταχτητές και τους τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Στον εθνικό και δημοκρατικό τους αγώνα οι λαϊκές μάζες της αγροτιάς φλογίζονται από τα ιδανικά που ο Ρήγας κήρυχνε στους σκλάβους λαούς της Βαλκανικής. Εθνική απελευθέρωση, η γη στους αγρότες, δημοκρατία με κυρίαρχο το λαό, αυτά ήταν τα συνθήματα του μεγάλου ξεσηκωμού του 21.
Μέσα από τον ένοπλο αγώνα διαμορφώθηκε ένας λαϊκός επαναστατικός στρατός σαν συνέχεια της κλεφτουριάς. Σ’ όλη την προεπαναστατική περίοδο πολύς κόσμος παίρνει το δρόμο του βουνού για να ζήσει «μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή».
Ο Ζαχαριάς, ένας από τους πιο ονομαστούς κλέφτες του Μωρηά, είναι ο «δάσκαλος» του Κολοκοτρώνη, Νικηταρά και άλλων, που παίζουν αποφασιστικό ρόλο σαν στρατιωτικοί ηγέτες στην επανάσταση.
Οι ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς, τα λαϊκά της τραγούδια, η πίστη των κλεφτών στη συνεργασία των σκλαβωμένων λαών της Βαλκανικής γίνονται τραγούδια και πίστη του επαναστατημένου λαού.
Μ’ αυτά τα ιδανικά του αγώνα και τις ηρωικές παραδόσεις της κλεφτουργιάς γεννήθηκε ο λαϊκός στρατός του 21.
***
Ο στρατός του 21 ήτανε λαϊκός επαναστατικός στρατός, βασικά αγροτικός στρατός. Οι πιο μεγάλοι στρατιωτικοί ηγέτες του 21 ήταν παιδιά της αγροτιάς και οι 26.000 στρατιώτες ήταν αγρότες. Ο Κολοκοτρώνης, ο Νικηταράς, ο Καραϊσκάκης, ο Διάκος κι ο Μπότσαρης ήσαν φτωχόπαιδα από την αγροτιά. Αν βγάλει κανείς τον Υψηλάντη, τον Μαυροκορδάτο και λίγους άλλους, η πλειοψηφία των στρατιωτών ηγετών του 21 ήταν από την αγροτική φτωχολογιά.
Τα στελέχη του λαϊκού στρατού είχανε στενούς δεσμούς με το λαό και έπαιζαν αποφασιστικό ρόλο στην ενότητα λαού και στρατού.
Όταν ο Κολοκοτρώνης ήθελε να δώσει τη μάχη της Τρίπολης και ανέμιζε τις επαναστατικές σημαίες, κινήθηκε ολόκληρη η αγροτιά. Με ρόπαλα, δρεπάνια, μαχαίρια, σίδερα κάθε λογής, τρέχουν οι λαϊκές μάζες να πυκνώσουν τις γραμμές του λαϊκού επαναστατικού στρατού.
Όταν το 1826 κινδύνεψε η Στερεά Ελλάδα από τον Κιουταχή μέσα σε λίγο καιρό ο Καραϊσκάκης μάζεψε γύρω του 3500 μαχητές.
Την τροφή του λαϊκού στρατού, τον εφοδιασμό του, τη στέγη του, όλα αυτά του τα προσφέρει ο λαός. Τον οπλισμό του τον παίρνει από τις πλάτες των τούρκων καταχτητών με τα λάφυρα που κυριεύει από τις μάχες που δίνει μ’ αυτούς.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21, θρεμμένος με τα εθνικο-δημοκρατικά ιδανικά, δεμένος με τον λαό, εφαρμόζει στις μάχες την ταχτική του αντάρτικου-παρτιζάνικου πολέμου, συνδυάζοντάς την σε ορισμένες περιπτώσεις (Βαλτέτσι, Μεσολόγγι) με την ταχτική του ταχτικού πολέμου. Η ταχτική του λαϊκού στρατού του 21 εφαρμόστηκε καλύτερα από τον πιο άξιο στρατιωτικό ηγέτη της επανάστασης, το Γέρο του Μωρηά, τον Κολοκοτρώνη.
Ο αξέχαστος  λαϊκός ηγέτης Γιάννης Ζέβγος γράφει στην ιστορία του: «Ο Κολοκοτρώνης στηρίζεται στην αγροτιά, πιστεύει στις δυνάμεις της και από την επαναστατική της πάλη περιμένει τη λευτεριά της Ελλάδας. Ξέρει να χρησιμοποιεί υπέροχα τις υπάρχουσες στρατηγικές δυνατότητες. Άμα δε μπορεί να χτυπηθεί κατά μέτωπο με τον εχθρό τον χτυπάει στα πλάγια, πιάνει τα περάσματα στα βουνά, του κόβει τις συγκοινωνίες και τον τσακίζει κομματιαστά όπως θέλει αυτός ή τον γονατίζει από την πείνα».
Έτσι έγινε με το στρατηγικό χτύπημα που κατάφερε στο Βαλτέτσι-Τρίπολη, που είχε σαν αποτέλεσμα να στεριώσει, εξασφαλίσει και επεκτείνει την επανάσταση στο Μωρηά.
Ο Κολοκοτρώνης σ’ άλλες περιπτώσεις εφαρμόζει την ταχτική του κλεφτοπολέμου και δε διστάζει να βάλει σ’ ενέργεια την επαναστατική τρομοκρατία. Και όταν είναι ο πιο αδύνατος ξέρει να επιτίθεται σε μονωμένα σημεία και να κρατεί ψηλά το ηθικό των οπαδών του.
Η μάχη στα Δερβενάκια (βλέπε χάρτη) είναι μια υπέροχη εφαρμογή της ταχτικής του αντάρτικου πολέμου με όλα τα στοιχεία του αιφνιδιασμού, της αντάρτικης πονηριάς και της παλλαϊκής συμμετοχής.
Ο Δράμαλης κατέβαινε νικητής με τις 94.000 στρατό του και 500 ιππείς από την Στερεά στην Πελοπόννησο, με σκοπό να φτάσει και να καταλάβει την Τρίπολη. Φτάνει ως το Άργος. Ο Κολοκοτρώνης ξεκινώντας από την Τρίπολη, βάζει σ’ εφαρμογή το σχέδιό του. Ταχυδρόμοι με γράμματα φεύγουν για όλες τις επαρχίες της Αρκαδίας, Λακωνίας, Μεσσηνίας. Οι μικροκαπετάνιοι έρχονται με τα μπουλούκια των παλληκαριών τους από τα χωριά και ο γέρος ξεκινάει προς το Άργος. Οι γυναίκες βγαίνουν με τους άντρες στο δρόμο και λεν στον Κολοκοτρώνη: «αν οι άντρες μας δεν κρατάν καλά το ντουφέκι να τους πάρεις τ’ άρματα και να τα δώσεις σ’ εμάς να πολεμήσουμε». Ο Κολοκοτρώνης, αφήνοντας το στρατό του, πιάνει τους Μύλους. Τα μπουλούκια της αγροτιάς μαζεύονται συνεχώς. Έρχονται ο Υψηλάντης, ο Παπαφλέσσας, ο Νικηταράς. Διευκολύνουν τους κλεισμένους της ακρόπολης του Άργους να βγουν και να σμίξουν μαζί τους. Από την πρώτη στιγμή οι Έλληνες βάζουν φωτιά στον κάμπο του Άργους. Καίονται τ’ αποκάλαμα και δεν μένει τίποτε για τ’ άλογα και το στρατό του Δράμαλη. Είναι Ιούλης και κάνει πολύ ζέστη. Ο Δράμαλης σχεδιάζει να υποχωρήσει στην Κόρινθο και γυρεύει να ξεγελάσει τους έλληνες, πως θα προχωρήσει δήθεν για την Τρίπολη. Ο Κολοκοτρώνης τα μυρίζεται και προτείνει να πιάσουν όλα τα περάσματα που πάνε για την Κόρινθο. Οι άλλοι δεν τον ακούνε. Φεύγει με τους δικούς του και πιάνει τα Δερβενάκια και στις 25 Ιούλη το πρώτο τμήμα των τούρκων έπαθε συμφορά στα Δερβενάκια και έχασαν 3000 νεκρούς. Το κύριο σώμα του Δράμαλη ξεκίνησε στις 27 και πέρασε νοτιότερα από το Αγιονόρι.
Ο Γέρος έστειλε εκεί τον Υψηλάντη, τον Παπαφλέσα, το Νικηταρά και ο Δράμαλης πέρασε με πολλές ζημιές. Ο Κολοκοτρώνης έζωσε τον Δράμαλη στην Κόρινθο και τα υπολείμματα στρατού του με 4000 δοκίμασαν να πάνε στην Πάτρα. Αλλά και κει δεν τους περίμενε καλύτερη τύχη.
Έτσι η αγροτιά της Πελοποννήσου αντιμετώπισε και κατέστρεψε τα στρατεύματα του Δράμαλη με αρχηγό τον Κολοκοτρώνη που ήξερε να την κινητοποιήσει.
Αν στη μάχη των Δερβενακίων βλέπουμε ορισμένα στοιχεία από την ταχτική του Γέρου, στην αντιμετώπιση του Ιμπραήμ, το 1826 στο Μωρηά έχουμε το άλλο μέρος της ταχτικής του Γέρου που την συμπληρώνει.
Ο Ιμπραήμ κατεβαίνει στο Μωρηά  νικητής. Καίει και ρημάζει τα πάντα. Προσπαθεί με την τρομοκρατία να λυγίσει το φρόνημα των αγωνιζόμενων και να κάνει πολλούς να προσκυνήσουν. Ο Γέρος προσπαθεί να τον χτυπήσει στην Τρίπολη όπως και στο Βαλτέτσι κάνοντας γύρω της στρατόπεδα, μα αποτυχαίνει. Ο Ιμπραΐμης τον νίκησε πολλές φορές. Βάζει τότε σ’ εφαρμογή την ταχτική του κλεφτοπόλεμου. Ο ίδιος ο Γέρος, ο γιος του Γενναίος, ο Νικηταράς, ο Πλαπούτας, άλλοι καπεταναίοι, σκόρπια μπουλούκια οι αγρότες, τον χτυπάνε αδιάκοπα από παντού. Αρπάζουν εφοδιοπομπές. Πετσοκόβουν μεμονωμένα τμήματα τη νύχτα, γλιστράνε στα στρατόπεδά τους και σκοτώνουν τους τούρκους.
Και όταν αρχίζουν μερικοί να κουράζονται από τις κακουχίες και να προσκυνάνε, όπως ο καπετάνιος Νενέκος στην Πάτρα, ο λαϊκός στρατιωτικός ηγέτης νοιώθει το μεγάλο κίνδυνο και προστάζει με κείνο το περίφημο – κληρονομιά στο λαό μας: «Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους. Βάλτε φωτιά και τσεκούρι, στήστε φούρκα και παλούκια» γράφει στους καπεταναίους του. Εδώ ο Γέρος δεν έχει δισταγμούς και αμφιταλαντεύσεις, όπως είχε όταν αντιμετώπιζε την αστοτσιφλικάδικη πολιτική ηγεσία.
Και όταν ο Ιμπραήμ βλέπει πως αποτυχαίνει η πολιτική του προσκυνήματος αρχίζει και καταστρέφει ό,τι βρίσκεται όρθιο και πάλι βροντερή ακούγεται η φωνή του Γέρου προς τον τύραννο:
«Όχι τα κλαριά να μας κόψεις, όχι τα δέντρα, όχι τα σπίτια που μας έκαψες, μόνο πέτρα πάνω σε πέτρα να μη μείνει εμείς δεν προσκυνούμε. Τι τα δέντρα αν τα κόψεις και τα κάψεις δε θα σηκώσεις τη γη. Κι’ η ίδια η γης που τα έθρεψε αυτή μένει δική μας και τα ματακάνει. Μόνο ένας έλληνας να μείνει, πάλι θα πολεμάμε. Και μην ελπίζεις πως τη γη τούτη θα την κάνεις δική σου».
Έτσι πολέμησαν οι έλληνες στη στεριά.
Ο λαός δεν πολέμησε μόνο στη στεριά. Πολεμούσε και στη θάλασσα ενάντια στην τουρκική Αρμάδα. Στον θαλασσινό αγώνα η λαϊκή επαναστατική πρωτοβουλία έβαλε σ’ εφαρμογή το μπουρλότο, που ένας ναύτης είχε μάθει την τέχνη του από τα λιμάνια της Γαλλίας.
Για μπουρλότο χρησιμοποιούσαν μικρά καράβια. Τα υπονόμευαν με αυλάκια γεμάτα μπαρούτι και άλλα εύλεχτα υλικά. Μια μικρή ομάδα από ναύτες τα οδηγούσε και τα κολλούσε για σιγουριά στο εχθρικό καράβι από τη μεριά που φυσούσε ο αέρας. Έβαζαν φωτιά, πηδούσαν στη βάρκα και έφευγαν. Ξακουστός ήτανε ο μπουρλοτιέρης Κανάρης που έβαλε μπουρλότο στη φρεγάτα του Καρα-Αλή, στη Χίο πετυχημένα και έκαψε όλους τους τούρκους και τον ίδιο τον Καρά-Αλή και μια άλλη φορά που έβαλε μπουρλότο στον τουρκικό στόλο στην Αίγυπτο, χωρίς όμως αποτέλεσμα γιατί έτυχε να αλλάξει ο αέρας απότομα κατεύθυνση.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21 που τα ιστορικά στοιχεία τον ανεβάζουν σε 26.000 άντρες -χωρίς φυσικά όσους δούλευαν για τον εφοδιασμό του κλπ.- δεν μπόρεσε να οργανωθεί σε ταχτικό στρατό με ενιαία στρατιωτική ηγεσία, ενιαία οργάνωση και πειθαρχία.
Μέσα στον αγώνα, έχουμε πολλές εκδηλώσεις απειθαρχίας, έλλειψης ενότητας στη δράση κλπ. Η ενότητα λαού και στρατού δεν στηριζόταν τόσο στην οργάνωση, όσο στη βαθιά πίστη των μαζών στον αγώνα και στην επιρροή που είχαν οι λαϊκοί στρατιωτικοί ηγέτες πάνω στην αγροτιά.
Τα μπουλούκια των παλληκαριών δεν μπόρεσαν να μετατραπούν σε ταχτικό στρατό γιατί η αστοτσιφλικάδικη πολιτική ηγεσία δεν πίστεψε ποτέ στις δυνάμεις της επανάστασης για να τις οργανώσει, αλλά περίμενε απ’ όξω τη λευτεριά. Γιατί οι αστοτσιφλικάδες φρόντισαν να δολοφονήσουν και να ξεκαθαρίσουν κάθε αγωνιστή που επεδίωκε έναν τέτοιο σκοπό πχ. σαν τον Οικονόμου. Ο λαϊκός στρατός του 21 έμεινε ως το τέλος αντάρτικος στρατός. Το ίδιο και στη θάλασσα. Το μπουρλότο ήτανε ο βασικός τρόπος που οι επαναστάτες αντιμετώπιζαν τον εχθρικό στόλο. Ενιαίος οργανωμένος και πειθαρχημένος στόλος δεν μπόρεσε να δημιουργηθεί από τις φαγωμάρες των καραβοκυραίων για τα ιδιαίτερά τους συμφέροντα.
Μ’ όλα αυτά όμως ο λαϊκός στρατός του 21 δεν κόλωνε μπροστά στις δυσκολίες. Δημιούργησε τον λαϊκό αγωνιστή της εποχής εκείνης που δεν τον τρομάζουν η πείνα, οι στερήσεις, οι κακουχίες. Τον αγωνιστή που έδινε τη ζωή του για τα πιο ιερά ιδανικά. Μέσα από τη φωτιά της δοκιμασίας δημιουργήθηκαν καινούργια λαϊκά στρατιωτικά στελέχη, σαν τον Μακρυγιάννη κι άλλους, που διακρίθηκαν στον πόλεμο ενάντια στους τούρκους και τους προσκυνημένους και που συνέχισαν τον αγώνα και ύστερα από την απελευθέρωση.
Ο λαϊκός στρατός του 21 έδωσε μαζί με τον λαό υπέροχα δείγματα αυτοθυσίας και καθολικής παλλαϊκής αντίστασης, όπως είναι η πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου το 1827, που μήνες ολόκληρους νηστικοί άντρες, γυναίκες και παιδιά, τρώγοντας ποντίκια, γάτους, φίδια, αντισκεκότανε και δε λύγιζαν.
Ο λαϊκός στρατός του 21 άφησε τις πιο ηρωικές λαϊκές πολεμικές παραδόσεις για το έθνος μας. Άρχισε τον εθνικοδημοκρατικό αγώνα πριν 127 χρόνια ενάντια στους τούρκους και τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Τον ένοπλο αυτόν αγώνα τον συνέχισε ύστερα από 120 χρόνια ο ΕΛΑΣ ενάντια στους γερμανούς και τους γερμανοράλληδες. Τον ίδιο αγώνα τον συνεχίζει για να τον τελειώσει νικηφόρα ο Δημοκρατικός στρατός της Ελλάδας ενάντια στους Αμερικάνους και τους αμερικανο-σοφούληδες.
Σήμερα ο Δ.Σ.Ε. δεν είναι πια το άταχτο μπουλούκι των παλληκαριών του 21. Είναι στρατός  με ανώτερη συνείδηση των σκοπών και ιδανικών του, στρατός οργανωμένος και πειθαρχημένος, που κάθε μέρα που περνάει γίνεται ταχτικός στρατός. Στρατός με γερούς δεσμούς με το λαό, που έχει συνεπή και δοκιμασμένη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, με αρχηγό το λαογέννητο στρατηγό Μάρκο. Γι’ αυτό θα νικήσει οπωσδήποτε κι ας χρειασθούν όσες θυσίες θέλει ακόμα.”
Ο Δράμαλης κατέβαινε νικητής με τις 94.000 στρατό του και 500 ιππείς από την Στερεά στην Πελοπόννησο, με σκοπό να φτάσει και να καταλάβει την Τρίπολη. Φτάνει ως το Άργος. Ο Κολοκοτρώνης ξεκινώντας από την Τρίπολη, βάζει σ’ εφαρμογή το σχέδιό του. Ταχυδρόμοι με γράμματα φεύγουν για όλες τις επαρχίες της Αρκαδίας, Λακωνίας, Μεσσηνίας. Οι μικροκαπετάνιοι έρχονται με τα μπουλούκια των παλληκαριών τους από τα χωριά και ο γέρος ξεκινάει προς το Άργος. Οι γυναίκες βγαίνουν με τους άντρες στο δρόμο και λεν στον Κολοκοτρώνη: «αν οι άντρες μας δεν κρατάν καλά το ντουφέκι να τους πάρεις τ’ άρματα και να τα δώσεις σ’ εμάς να πολεμήσουμε». Ο Κολοκοτρώνης, αφήνοντας το στρατό του, πιάνει τους Μύλους. Τα μπουλούκια της αγροτιάς μαζεύονται συνεχώς. Έρχονται ο Υψηλάντης, ο Παπαφλέσσας, ο Νικηταράς. Διευκολύνουν τους κλεισμένους της ακρόπολης του Άργους να βγουν και να σμίξουν μαζί τους. Από την πρώτη στιγμή οι Έλληνες βάζουν φωτιά στον κάμπο του Άργους. Καίονται τ’ αποκάλαμα και δεν μένει τίποτε για τ’ άλογα και το στρατό του Δράμαλη. Είναι Ιούλης και κάνει πολύ ζέστη. Ο Δράμαλης σχεδιάζει να υποχωρήσει στην Κόρινθο και γυρεύει να ξεγελάσει τους έλληνες, πως θα προχωρήσει δήθεν για την Τρίπολη. Ο Κολοκοτρώνης τα μυρίζεται και προτείνει να πιάσουν όλα τα περάσματα που πάνε για την Κόρινθο. Οι άλλοι δεν τον ακούνε. Φεύγει με τους δικούς του και πιάνει τα Δερβενάκια και στις 25 Ιούλη το πρώτο τμήμα των τούρκων έπαθε συμφορά στα Δερβενάκια και έχασαν 3000 νεκρούς. Το κύριο σώμα του Δράμαλη ξεκίνησε στις 27 και πέρασε νοτιότερα από το Αγιονόρι.
Ο Γέρος έστειλε εκεί τον Υψηλάντη, τον Παπαφλέσα, το Νικηταρά και ο Δράμαλης πέρασε με πολλές ζημιές. Ο Κολοκοτρώνης έζωσε τον Δράμαλη στην Κόρινθο και τα υπολείμματα στρατού του με 4000 δοκίμασαν να πάνε στην Πάτρα. Αλλά και κει δεν τους περίμενε καλύτερη τύχη.
Έτσι η αγροτιά της Πελοποννήσου αντιμετώπισε και κατέστρεψε τα στρατεύματα του Δράμαλη με αρχηγό τον Κολοκοτρώνη που ήξερε να την κινητοποιήσει.
Αν στη μάχη των Δερβενακίων βλέπουμε ορισμένα στοιχεία από την ταχτική του Γέρου, στην αντιμετώπιση του Ιμπραήμ, το 1826 στο Μωρηά έχουμε το άλλο μέρος της ταχτικής του Γέρου που την συμπληρώνει.
Ο Ιμπραήμ κατεβαίνει στο Μωρηά  νικητής. Καίει και ρημάζει τα πάντα. Προσπαθεί με την τρομοκρατία να λυγίσει το φρόνημα των αγωνιζόμενων και να κάνει πολλούς να προσκυνήσουν. Ο Γέρος προσπαθεί να τον χτυπήσει στην Τρίπολη όπως και στο Βαλτέτσι κάνοντας γύρω της στρατόπεδα, μα αποτυχαίνει. Ο Ιμπραΐμης τον νίκησε πολλές φορές. Βάζει τότε σ’ εφαρμογή την ταχτική του κλεφτοπόλεμου. Ο ίδιος ο Γέρος, ο γιος του Γενναίος, ο Νικηταράς, ο Πλαπούτας, άλλοι καπεταναίοι, σκόρπια μπουλούκια οι αγρότες, τον χτυπάνε αδιάκοπα από παντού. Αρπάζουν εφοδιοπομπές. Πετσοκόβουν μεμονωμένα τμήματα τη νύχτα, γλιστράνε στα στρατόπεδά τους και σκοτώνουν τους τούρκους.
Και όταν αρχίζουν μερικοί να κουράζονται από τις κακουχίες και να προσκυνάνε, όπως ο καπετάνιος Νενέκος στην Πάτρα, ο λαϊκός στρατιωτικός ηγέτης νοιώθει το μεγάλο κίνδυνο και προστάζει με κείνο το περίφημο – κληρονομιά στο λαό μας: «Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους. Βάλτε φωτιά και τσεκούρι, στήστε φούρκα και παλούκια» γράφει στους καπεταναίους του. Εδώ ο Γέρος δεν έχει δισταγμούς και αμφιταλαντεύσεις, όπως είχε όταν αντιμετώπιζε την αστοτσιφλικάδικη πολιτική ηγεσία.
Και όταν ο Ιμπραήμ βλέπει πως αποτυχαίνει η πολιτική του προσκυνήματος αρχίζει και καταστρέφει ό,τι βρίσκεται όρθιο και πάλι βροντερή ακούγεται η φωνή του Γέρου προς τον τύραννο:
«Όχι τα κλαριά να μας κόψεις, όχι τα δέντρα, όχι τα σπίτια που μας έκαψες, μόνο πέτρα πάνω σε πέτρα να μη μείνει εμείς δεν προσκυνούμε. Τι τα δέντρα αν τα κόψεις και τα κάψεις δε θα σηκώσεις τη γη. Κι’ η ίδια η γης που τα έθρεψε αυτή μένει δική μας και τα ματακάνει. Μόνο ένας έλληνας να μείνει, πάλι θα πολεμάμε. Και μην ελπίζεις πως τη γη τούτη θα την κάνεις δική σου».
Έτσι πολέμησαν οι έλληνες στη στεριά.
Ο λαός δεν πολέμησε μόνο στη στεριά. Πολεμούσε και στη θάλασσα ενάντια στην τουρκική Αρμάδα. Στον θαλασσινό αγώνα η λαϊκή επαναστατική πρωτοβουλία έβαλε σ’ εφαρμογή το μπουρλότο, που ένας ναύτης είχε μάθει την τέχνη του από τα λιμάνια της Γαλλίας.
Για μπουρλότο χρησιμοποιούσαν μικρά καράβια. Τα υπονόμευαν με αυλάκια γεμάτα μπαρούτι και άλλα εύλεχτα υλικά. Μια μικρή ομάδα από ναύτες τα οδηγούσε και τα κολλούσε για σιγουριά στο εχθρικό καράβι από τη μεριά που φυσούσε ο αέρας. Έβαζαν φωτιά, πηδούσαν στη βάρκα και έφευγαν. Ξακουστός ήτανε ο μπουρλοτιέρης Κανάρης που έβαλε μπουρλότο στη φρεγάτα του Καρα-Αλή, στη Χίο πετυχημένα και έκαψε όλους τους τούρκους και τον ίδιο τον Καρά-Αλή και μια άλλη φορά που έβαλε μπουρλότο στον τουρκικό στόλο στην Αίγυπτο, χωρίς όμως αποτέλεσμα γιατί έτυχε να αλλάξει ο αέρας απότομα κατεύθυνση.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21 που τα ιστορικά στοιχεία τον ανεβάζουν σε 26.000 άντρες -χωρίς φυσικά όσους δούλευαν για τον εφοδιασμό του κλπ.- δεν μπόρεσε να οργανωθεί σε ταχτικό στρατό με ενιαία στρατιωτική ηγεσία, ενιαία οργάνωση και πειθαρχία.
Μέσα στον αγώνα, έχουμε πολλές εκδηλώσεις απειθαρχίας, έλλειψης ενότητας στη δράση κλπ. Η ενότητα λαού και στρατού δεν στηριζόταν τόσο στην οργάνωση, όσο στη βαθιά πίστη των μαζών στον αγώνα και στην επιρροή που είχαν οι λαϊκοί στρατιωτικοί ηγέτες πάνω στην αγροτιά.
Τα μπουλούκια των παλληκαριών δεν μπόρεσαν να μετατραπούν σε ταχτικό στρατό γιατί η αστοτσιφλικάδικη πολιτική ηγεσία δεν πίστεψε ποτέ στις δυνάμεις της επανάστασης για να τις οργανώσει, αλλά περίμενε απ’ όξω τη λευτεριά. Γιατί οι αστοτσιφλικάδες φρόντισαν να δολοφονήσουν και να ξεκαθαρίσουν κάθε αγωνιστή που επεδίωκε έναν τέτοιο σκοπό πχ. σαν τον Οικονόμου. Ο λαϊκός στρατός του 21 έμεινε ως το τέλος αντάρτικος στρατός. Το ίδιο και στη θάλασσα. Το μπουρλότο ήτανε ο βασικός τρόπος που οι επαναστάτες αντιμετώπιζαν τον εχθρικό στόλο. Ενιαίος οργανωμένος και πειθαρχημένος στόλος δεν μπόρεσε να δημιουργηθεί από τις φαγωμάρες των καραβοκυραίων για τα ιδιαίτερά τους συμφέροντα.
Μ’ όλα αυτά όμως ο λαϊκός στρατός του 21 δεν κόλωνε μπροστά στις δυσκολίες. Δημιούργησε τον λαϊκό αγωνιστή της εποχής εκείνης που δεν τον τρομάζουν η πείνα, οι στερήσεις, οι κακουχίες. Τον αγωνιστή που έδινε τη ζωή του για τα πιο ιερά ιδανικά. Μέσα από τη φωτιά της δοκιμασίας δημιουργήθηκαν καινούργια λαϊκά στρατιωτικά στελέχη, σαν τον Μακρυγιάννη κι άλλους, που διακρίθηκαν στον πόλεμο ενάντια στους τούρκους και τους προσκυνημένους και που συνέχισαν τον αγώνα και ύστερα από την απελευθέρωση.
Ο λαϊκός στρατός του 21 έδωσε μαζί με τον λαό υπέροχα δείγματα αυτοθυσίας και καθολικής παλλαϊκής αντίστασης, όπως είναι η πολιορκία και η έξοδος του Μεσολογγίου το 1827, που μήνες ολόκληρους νηστικοί άντρες, γυναίκες και παιδιά, τρώγοντας ποντίκια, γάτους, φίδια, αντισκεκότανε και δε λύγιζαν.
Ο λαϊκός στρατός του 21 άφησε τις πιο ηρωικές λαϊκές πολεμικές παραδόσεις για το έθνος μας. Άρχισε τον εθνικοδημοκρατικό αγώνα πριν 127 χρόνια ενάντια στους τούρκους και τουρκο-κοτσαμπάσηδες.
Τον ένοπλο αυτόν αγώνα τον συνέχισε ύστερα από 120 χρόνια ο ΕΛΑΣ ενάντια στους γερμανούς και τους γερμανοράλληδες. Τον ίδιο αγώνα τον συνεχίζει για να τον τελειώσει νικηφόρα ο Δημοκρατικός στρατός της Ελλάδας ενάντια στους Αμερικάνους και τους αμερικανο-σοφούληδες.
Σήμερα ο Δ.Σ.Ε. δεν είναι πια το άταχτο μπουλούκι των παλληκαριών του 21. Είναι στρατός  με ανώτερη συνείδηση των σκοπών και ιδανικών του, στρατός οργανωμένος και πειθαρχημένος, που κάθε μέρα που περνάει γίνεται ταχτικός στρατός. Στρατός με γερούς δεσμούς με το λαό, που έχει συνεπή και δοκιμασμένη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, με αρχηγό το λαογέννητο στρατηγό Μάρκο. Γι’ αυτό θα νικήσει οπωσδήποτε κι ας χρειασθούν όσες θυσίες θέλει ακόμα.”
***
Ο στρατός του 21 ήτανε λαϊκός επαναστατικός στρατός, βασικά αγροτικός στρατός. Οι πιο μεγάλοι στρατιωτικοί ηγέτες του 21 ήταν παιδιά της αγροτιάς και οι 26.000 στρατιώτες ήταν αγρότες. Ο Κολοκοτρώνης, ο Νικηταράς, ο Καραϊσκάκης, ο Διάκος κι ο Μπότσαρης ήσαν φτωχόπαιδα από την αγροτιά. Αν βγάλει κανείς τον Υψηλάντη, τον Μαυροκορδάτο και λίγους άλλους, η πλειοψηφία των στρατιωτών ηγετών του 21 ήταν από την αγροτική φτωχολογιά.
Τα στελέχη του λαϊκού στρατού είχανε στενούς δεσμούς με το λαό και έπαιζαν αποφασιστικό ρόλο στην ενότητα λαού και στρατού.
Όταν ο Κολοκοτρώνης ήθελε να δώσει τη μάχη της Τρίπολης και ανέμιζε τις επαναστατικές σημαίες, κινήθηκε ολόκληρη η αγροτιά. Με ρόπαλα, δρεπάνια, μαχαίρια, σίδερα κάθε λογής, τρέχουν οι λαϊκές μάζες να πυκνώσουν τις γραμμές του λαϊκού επαναστατικού στρατού.
Όταν το 1826 κινδύνεψε η Στερεά Ελλάδα από τον Κιουταχή μέσα σε λίγο καιρό ο Καραϊσκάκης μάζεψε γύρω του 3500 μαχητές.
Την τροφή του λαϊκού στρατού, τον εφοδιασμό του, τη στέγη του, όλα αυτά του τα προσφέρει ο λαός. Τον οπλισμό του τον παίρνει από τις πλάτες των τούρκων καταχτητών με τα λάφυρα που κυριεύει από τις μάχες που δίνει μ’ αυτούς.
***
Ο λαϊκός στρατός του 21, θρεμμένος με τα εθνικο-δημοκρατικά ιδανικά, δεμένος με τον λαό, εφαρμόζει στις μάχες την ταχτική του αντάρτικου-παρτιζάνικου πολέμου, συνδυάζοντάς την σε ορισμένες περιπτώσεις (Βαλτέτσι, Μεσολόγγι) με την ταχτική του ταχτικού πολέμου. Η ταχτική του λαϊκού στρατού του 21 εφαρμόστηκε καλύτερα από τον πιο άξιο στρατιωτικό ηγέτη της επανάστασης, το Γέρο του Μωρηά, τον Κολοκοτρώνη.
Ο αξέχαστος  λαϊκός ηγέτης Γιάννης Ζέβγος γράφει στην ιστορία του: «Ο Κολοκοτρώνης στηρίζεται στην αγροτιά, πιστεύει στις δυνάμεις της και από την επαναστατική της πάλη περιμένει τη λευτεριά της Ελλάδας. Ξέρει να χρησιμοποιεί υπέροχα τις υπάρχουσες στρατηγικές δυνατότητες. Άμα δε μπορεί να χτυπηθεί κατά μέτωπο με τον εχθρό τον χτυπάει στα πλάγια, πιάνει τα περάσματα στα βουνά, του κόβει τις συγκοινωνίες και τον τσακίζει κομματιαστά όπως θέλει αυτός ή τον γονατίζει από την πείνα».
Έτσι έγινε με το στρατηγικό χτύπημα που κατάφερε στο Βαλτέτσι-Τρίπολη, που είχε σαν αποτέλεσμα να στεριώσει, εξασφαλίσει και επεκτείνει την επανάσταση στο Μωρηά.
Ο Κολοκοτρώνης σ’ άλλες περιπτώσεις εφαρμόζει την ταχτική του κλεφτοπολέμου και δε διστάζει να βάλει σ’ ενέργεια την επαναστατική τρομοκρατία. Και όταν είναι ο πιο αδύνατος ξέρει να επιτίθεται σε μονωμένα σημεία και να κρατεί ψηλά το ηθικό των οπαδών του.
Η μάχη στα Δερβενάκια (βλέπε χάρτη) είναι μια υπέροχη εφαρμογή της ταχτικής του αντάρτικου πολέμου με όλα τα στοιχεία του αιφνιδιασμού, της αντάρτικης πονηριάς και της παλλαϊκής συμμετοχής.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Επιχείρηση Γοργοπόταμος: Μύθοι και αλήθειες...

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΛΑΜΠΟΥΣΑΣ

Οι «αμαζόνες» της Θεσσαλίας